A lovak immunizálása

A lovak immunizálása (betegség elleni védetté tételnek) 2 típusba sorolható: az aktív, illetve a passzív immunizálás:

Passzív immunizálás:

például a tetanusz szérum, amely olyan esetben kap a ló, ha váratlan sérülést szenvedett és az vakcinázási háttere kétes.

Aktív immunizálás:

A másik típusa a lovak immunizálásnak az aktív immunizálás. Ennek 2 formája van. Az egyik, amikor a ló legyengített kórokozót tartalmazó vakcinát kap, a másik típusa, amikor a betegséget okozó vírus egy bizonyos részét tartalmazza a vakcina, ami immunválaszt, védekezést generál a szervezetben.

A lovak alapvető vakcinái közé tartozik a lóinfluenza és a tetanusz vakcina. A lóinfluenza magas lázzal, orrfolyással járó betegség. A tetanusz során a baktérium oxigénmentes környezetben fejlődik, és ott bocsájtja ki a toxinjait. Rendkívül súlyos betegség, ami a ló életébe is kerülhet.

A 2018-ban nagy esetszámmal, nem ritkán elhullással járó, idegrendszeri megbetegedést okozó vírus okozott megbetegedéseket. Ez volt a nyugat-nílusi láz. A vírus fertőzött madárból vért szívott szúnyog által jut el a lóhoz.  Szintén érdemes tavasszal megkezdeni a 2 oltással járó alapimmunizálást is, így a „szúnyogszezonra”  a lónak már kialakult védettsége lesz a megbetegedés ellen.

Az alapimmunizálás 2 vakcinából áll, melyet 3-5 hét időközzel kell a lónak megkapnia, így válik védetté. Innentől évente ismétlés szükséges.

Vemhes lovaknál a herpesvírus által okozta vetélés megelőzésére érdemes a herpesvírus vakcinát beadatni a vemhesség 5-6. hónapjától 3 alkalommal.