Miért kell reszelni a lovak fogát és miért ne Te csináld?

A lovak egészsége nagyban függ attól, hogy a fogazatuk rendben van-e, vagy sem, ugyanis ezen múlik, hogy a táplálékot meg tudja-e rágni rendesen az állat. Ha nem, az fogyáshoz, tápanyag felszívódási problémákhoz, kólikázáshoz, ingerlékenységhez és kondícióromláshoz – végső soron pedig – akár a ló elhullásához is vezethet.

Nem beszélve arról, hogy egy fogbetegség, vagy éles fog komoly kellemetlenségeket és fájdalmakat is okozhat, aminek senki nem akarja kitenni négylábú társát.

Ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőriztessük állatorvossal lovunk szájüregét, és elvégeztessük az olyan szükséges kezeléseket, mint amilyen a fogreszelés is.

„A vadlovak fogát se reszelte senki és kutya bajuk nem volt”

Ezzel az érvvel senki ne akarja megspórolni az állatorvos költségeit, ugyanis hiába igaz maga az állítás, egyszerűen értelmetlen. A fogreszelés szükségessége éppen abból fakad, hogy ma a lovak többsége más körülmények között él, mint ahogy őseik tették.

Régen az állatok napi 16-18 órákat legeltek, a fű letépéséhez aktívan használtak a metszőfogaikat is, a kopás pedig így természetes módon, egyenletesen zajlott.

Ehhez képest ma az előkészített abraknak köszönhetően a metszőfogak nem kopnak rendesen. Mivel hosszabbak lesznek a kelleténél, megakadályozzák a zápfogak tökéletes érintkezését, így azokon rendellenes kopások jelennek meg.

Erre rásegít a lovaknak az a sajátossága, hogy a felső fogsor szélesebb, mint az alsó. Ezek együttesen azt eredményezik, hogy a felső fogsor külső, illetve az alsó fogsor belső részén éles, egyenetlen kopások jelennek meg, ami megsértheti az állat szájüregét és nehezítheti a rágást.

Kicsit olyan ez, mint amikor van egy letört fogunk, és az folyamatosan megvágja, kidörzsöli a nyelvünket rágás közben. Fájdalmas, kellemetlen, elveszi a kedvünket az evéstől, és fertőzést is okozhat.

„Lereszelem én a fogát, nem tart sokból! Nem kell ide szakértő!”

Saját magunk fogászati kezelését sem bíznánk rá a legjobb barátunkra, aki mondjuk kertész, csak azért, mert bízunk benne, ahogy – remélhetőleg – mi sem esnénk neki hobbiból egy „egyszerű” kis fogkorrekciónak.

Sem eszközünk, sem tapasztalatunk, sem szaktudásunk nincs hozzá, és nem akarunk ártani valakinek, akit szeretünk.

A lovak fogreszelése pontosan ugyan ilyen.

Több lovas fórumon is azt olvasni a beszélgetésekben, hogy gond nélkül megcsinálja a kovács, vagy, hogy nincs szükség szájterpeszre, sem pedig bódításra, csak húzzuk ki az állat nyelvét oldalra.

Az ilyen, és ehhez hasonló tanácsok nagyon ártalmasok és veszélyesek lehetnek. Miért?

1. Egy szakorvos látja, hogy mely fogakat, milyen mértékben és hogyan kell megreszelni annak érdekében, hogy a rágás később könnyű legyen, de a fog szerkezete ne sérüljön.

1. Egy ló állkapcsa nem kicsi. Szájterpesz és megfelelő fényforrás nélkül vagy csak az első metszőfogak látszanak, vagy valakinek a saját kezével kell szétfeszítenie a ló száját, ami – főleg bódítás nélkül – veszélyes a fogakat vizsgáló ember kezére. Ha az állat hirtelen ráharap, az biztosan nem fájdalommentes.

1. Ahhoz, hogy egy fogreszelést gyorsan, pontosan és biztonságosan el lehessen végezni, a lónak teljes nyugalomban kell lennie, szinte mozdulatlanul. Ez bódítás nélkül nehezen, vagy szinte egyáltalán nem érhető el, így pedig a kezelés sem lehet tökéletes.

Egy szakorvos ma szájterpesszel, bódítással, és leginkább gépi reszelővel dolgozik, hogy a ló fogazatát minél gyorsabban rendbe hozza, és az is előfordulhat, hogy a kezelést követő napokra fájdalomcsillapítót ír fel az állatnak. Ha korábban problémát okoztak a rosszul kopott, túlnőtt fogak, akkor pár nap alatt nagymértékű javulásra van esély.

De ehhez a szakszerű ellátás nélkülözhetetlen!